søndag den 25. april 2010

12. Ingen figurmærkeidentitet

Som del af tv-programfladen ”Tivoli Night – frække forlystelser på SexTV.dk” viste Innocent Pictures ApS en titelsekvens, der præsenterede programfladens titel.

Titelsekvensen viste en storby-skyline med en forlystelsespark (et pariserhjul og en rutsjebane) samt et festfyrværkeri, der afløses af titlen ”Tivoli Night – frække forlystelser på SexTV.dk”.




Tivoli A/S hævder, at dette skulle være en specifik reference til deres forlystelsespark. Det er ikke korrekt. Innocent Pictures brugte i sin titelsekvens forslystelsesparken og fyrværkeriet som seksuel metafor (læs mere her), ikke som reference til Københavns Tivoli. Enhver eventuel lighed er tilfældig og generisk.

Først og fremmest benytter ”Tivoli Night – frække forlystelser på SexTV.dk”-logoet en markant anderledes typografi og udformning end de logoer, der benyttes af Tivoli A/S. Ergo er der ikke figurmærkeidentitet hvad angår den grafiske fremstilling af selve titlen.

Tivoli A/S hævder endvidere, at Innocent Pictures' skyline selv uden brug af kendetegnene ”Tivoli” eller ”Tivoli Night” er forvekslelig med et silhuetlogo brugt i 1997 på et såkaldt Tivoli Klubben-kort...



...og et tilsvarende Tivoli-silhuetlogo fra 2003:


Denne påstand er heller ikke korrekt.

---o0o---

På et overordnet plan forestiller Tivoli A/S’ silhuetlogoer slet ikke en skyline (en bysilhuet) men derimod et skrabsammen af silhuetter fra rundt omkring i Københavns Tivoli. Betragteren får på ingen måde det indtryk, at mærkerne skal forestille silhuetten af en storby.

Innocent Pictures’ skyline indeholder ikke en eneste bygning fra København med derimod fra venstre mod højre Empire State Building i New York samt en stor moské fulgt af et gotisk katedraltårn, og forestiller således ikke København, hvor ingen af disse bygninger forekommer. Ergo kan den viste forlystelsespark ikke på rimelig vis fortolkes som Københavns Tivoli.

Den eneste lighed mellem Innocent Pictures' skyline og Københavns Tivoli er silhuetten af en generisk orientalsk bygningsform, altså en løgkuppel.

I årevis har den københavnske tv-frekvens Kanal 23 (”Kanal København”) været kendetegnet af en stor mængde etnisk orienterede programmer (især via stationerne U-lands TV, TV Salam og TV Mosaik, de to sidste startet på initiativ af Innocent Pictures’ direktør Claus Sørensen). Som en hentydning hertil indeholder Innocent Pictures’ skyline også en orientalsk udseende bygning.

Tivoli A/S hævder, at denne lave, løgformede silhuet skulle forestille Nimb-kuplen i Københavns Tivoli. Men den minder kun om Nimb-kuplen i og med, at den er en løgkuppel, ellers er de to faconer diametrale modsætninger. Ikke blot er Nimb-kuplen høj og slank, den danner på karakteristisk vis centrum for tre spir. Desuden kan Nimb-kuplen kun ses inde fra haven; set udefra er den skjult bag en mur, og ville således aldrig kunne optræde i en storbyskyline.

Ligeledes kan Innocent Pictures’ cirkelformede pariserhjul (inspireret af de berømte pariserhjul i Wien og London) ikke forveksles med Ballongyngens karakteristiske stjerneform, plus at dets firkantede vogne ikke ligner Ballongyngens kurveformede vogne og ydermere ikke har nogen balloner.

Og Innocent Pictures’ stilladsrutsjebane (inspireret af rutsjebanen i filmen ”The Beast from 20,000 Fathoms” fra 1953) minder mindst muligt om Københavns Tivolis kompakte bjergrutsjebane. Faktisk er der slet ingen rutsjebane i de pågældende silhuetmærker fra Tivoli A/S!

Studerer man Innocent Pictures’ skyline, vil man opdage, at rutsjebanen er en halvcirkelform, pariserhjulet er en cirkelform, og fyrværkeriet er en række cirkelformer: Cirkler, cirkler, cirkler. Det kan umuligt blive mere generisk!

---o0o---

At vise en rutsjebane og et pariserhjul er ganske enkelt den faste, internationale måde, hvorpå man grafisk kommunikerer ideen "forlystelsespark".

Det ses eksempelvis på Globalvisions kort over København fra 1996, hvor der indgår den her viste detalje:


Selvom kortet altså minder om Innocent Pictures' skyline ved at vise en rutsjebane og et pariserhjul i København, forestiller detaljen ikke Københavns Tivoli men derimod verdens ældste stadig eksisterende forlystelsespark, Dyrehavsbakken!

Som yderligere eksempel på disse silhuetters generiske natur kan nævnes kortfilmen ”Lego Star Wars: The Quest for R2-D2” (2009), hvori der optræder en forlystelsespark, som heller ikke skal forestille Københavns Tivoli men en imaginær Star Wars-temapark, udformet med rutsjebane, pariserhjul og ikke mindre end tre løgkupler.



Her er resultatet af en ufiltreret Google-billedsøgning med søgeordet "amusement park" (klik på billedet for at se det større):


Her er det tilsvarende resultat af en ufiltreret Google-billedsøgning med søgeordet "forlystelsespark":


Mængden af rutschebaner og pariserhjul (samt et par fyrværkerier) i Googles søgeresultater bekræfter, at forlystelsesparken i Innocent Pictures' titelsekvens er en fuldstændigt generisk fremstilling af en forlystelsespark.

Og det faktum, af en fallos (Sky Pillar fra Longwan Shaman Amusement Park i den kinesiske by Changchun) også dukker op i Googles søgeresultat, styrker i øvrigt legitimiteten af at bruge en forlystelsespark som erotisk metafor.

Så Tivoli A/S’ påstand om, at Innocent Pictures' skyline, der viser en generisk forlystelsespark i en imaginær storby, skulle være forvekslelig med deres silhuetlogo, der viser specifikke bygninger i Københavns Tivoli, er det rene vås. Tivoli A/S har ikke og kan aldrig få eneret på at afbilde en forlystelsespark.

---o0o---

Mange firmaer rundt om i verden anvender en bysilhuet som logo. Således har Kanal København brugt en skyline som logo siden 1980’erne – altså længe inden Tivoli A/S varemærkebeskyttede logoet på det nævnte Tivoli Klubben-kort!



Både AOK.dk og foreningen Sendesamvirket Kanal 23, København har brugt logos med en silhuet-skyline (tegnet af Christian Orry Andersen fra reklamefirmaet Adnuvo), der viser bygninger fra Købehavn, deriblandt hovedindgangen til Københavns Tivoli, uden at det har affødt protester fra Tivoli A/S.





Københavns Kommunes hjemmeside kan man downloade en skyline-grafik, hvor forlystelsen Himmelskibet i Københavns Tivoli stikker op bag Københavns Rådhus, igen uden protester fra Tivoli A/S.


Så Tivoli A/S vil åbenbart godt acceptere et silhuetlogo, der viser Københavns Tivoli, men ikke et silhuetlogo som det fra Innocent Pictures, der IKKE viser Københavns Tivoli!

---o0o---

Heller ikke fyrværkeriet i Innocent Pictures' titelsekvens, designet som kugleformede lysmønstre, er specielt karakteristisk for Tivoli A/S, og kan da slet ikke forveksles med fyrværkeriet på det nævnte Tivoli Klubben-kort, som mere ligner palmeblade.

Desuden er fyrværkeri ikke eksklusivt associeret med Københavns Tivoli.

Da Københavns Tivoli havde sit første fyrværkeri i 1843, havde der allerede i årtier været hyppige festfyrværkerier over København. Eksempelvis fik kunstberideren Luigi Chiariny tilladelse til at afbrænde fyrværkeri på Vesterbrogade allerede i 1805.

Fyrværkeri kan man også opleve i eksempelvis Damhus Tivoli. Og The Walt Disney Company har som logo et fyrværkeri over det berømte Tornerose-slot i flere af selskabets forlystelsesparker:



Her er en illustration fra Ann Marie Capalijas børnebog ”Fun at the Fair”, udsendt på dansk som "Sjov i tivoli" (Egmont Kids, 2007):


Selvom ordet "tivoli" indgår i værktitlen og teksten, kombineret med tegninger af rutsjebane, pariserhjul, festfyrværkeri og en sø, refererer hverken titlen, teksten eller illustrationerne til Københavns Tivoli.

En forlystelsespark med et fyrværkeri er altså ikke ensbetydende med en reference til Københavns Tivoli, heller ikke i forbindelse med prominent brug af ordet "tivoli".

---o0o---

Ifølge Sø- og Handelsretten skulle Innocent Pictures’ skyline, når man ser den samtidigt med, at man hører et uddrag af sangen ”Tivoli Night”, pludselig fremstå som ”en gengivelse af Københavns skyline med nogle af byens tårne, og med Tivoli løgkuppel, rutschebane og luftgynge som markante elementer”.

Det er vanskeligt at argumentere, at en sådan transformation ikke kan opstå i hovedet på en aldrende dommer, forblændet af sin foretrukne klients magt og penge. Indrømmet, der er en løgkuppel, klyng mig op. Men jeg har endnu ikke kunnet få et menneske, der ikke var ansat af Tivoli A/S, til at udpege noget i titelsekvensen, der blot minder om Københavns Tivolis rutschebane eller nogen form for “luftgynge”.

Sø- og Handelsrettens påstand er ganske enkelt en omgang savlende nonsens, der ikke burde kunne optræde i en officiel domsafsigelse.

Læs om Innocent Pictures' brug af sangen "Tivoli Night" her!