søndag den 4. april 2010

9. Ingen markedsføring af programfladen

Innocent Pictures ApS er i sagen om programfladen ”Tivoli Night – frække forlystelser på SexTV.dk” blevet dømt af Sø- og Handelsretten for overtrædelse af markedsføringsloven.

Dette på trods af, at Innocent Pictures rent faktisk aldrig har markedsført programfladen – hverken med brug af titlen, logoet eller titelsekvensen!

Titlen, logoet og titelsekvensen indgik i en pressemeddelelse, men en pressemeddelelse er per definition ikke en reklame (jf. Greenpeace Norden versus Vattenfall AB), men en skrivelse, hvori man meddeler pressen, hvad man har på sinde, ligesom når man skriver et brev. Og det må man godt, især når det man meddeler, er sandt. Alt andet ville være censur af den mest grundlovsstridende art.

Titlen har desuden indgået i programoversigter trykt af diverse aviser, men heller ikke en sådan programoversigt kan defineres som en reklame, men er en del af det indhold, avisens redaktør selv vælger at bringe. Det redaktionelle ansvar for programoversigter ligger hos de medier, der bringer dem, ikke hos tv-stationen.

Titelsekvensen for ”Tivoli Night – frække forlystelser på SexTV.dk” har bortset fra den elektroniske pressemeddelelse aldrig været vist uden for selve programfladen og er derfor hverken en ”promospot” eller en ”trailer” (forfilm). Både en promospot og en trailer er nemlig en type reklame, der henviser til noget andet end sig selv.

Titelsekvensen for ”Tivoli Night – frække forlystelser på SexTV.dk” var kun tilgængelig for seerne som en del af programfladen selv. Den lokkede ikke kunder til, for man så den først, hvis man sad foran sit tv og allerede var i gang med at se selve tv-programfladen.

Der har altså ikke været tale om markedsføring. Alene derfor er det uden forbindelse til virkeligheden, at Innocent Pictures af Sø- og Handelsretten er blevet dømt for overtrædelse af markedsføringsloven.

Læs om den juridiske forskel på varemærker og værktitler her.